Индустриски дизајн - учебник

Despot, Katerina (2023) Индустриски дизајн - учебник. Универзитет „Гоце Делчев“ - Штип. ISBN 978-608-244-958-6

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Оваа книга ја обработува темата на индустрискиот дизајн и неговата улога и значење воопшто процесот на развој на одреден производ. Денес, индустрискиот дизајн е широко користен во различни области на индустријата како главна алатка за создавање успешен производ. Со појавата на зголемен број производители на ист тип на производ, се јавува еднообразно ниво на квалитет и цена, проблемот како да се претстави на пазарот производ кој е иновативен и кој ја исполнува својата цел и е функционален. Производствени компании кои сакаат да пласираат таков производ и да се издвојат од конкурентите сè повеќе инвестираат во индустриски дизајн кој често го воведуваат во раните фази на развојот на производот и да го интегрираат во текот на целиот процес на развој на производот.
Терминот дизајн доаѓа од англискиот јазик (дизајн); disegno (италијански), diseno (шпански), dessin (француски). Средства за дизајнирање, цртеж, нацрт, шема или проект. Дизајнот се користи како замена за: техничка естетика, индустриска естетика, индустриски дизајн, моделирање итн. Овие термини не се соодветни замени за „дизајн“ бидејќи не го објаснуваат неговиот концепт и суштина на сеопфатен начин. Техничката естетика се однесува на естетиката на техничките производи. Индустрискиот дизајн се однесува на активности за создавање облици на производи. Зборот дизајн треба да се прифати, бидејќи најдобро го отсликува концептот и суштината на предметната дисциплина. Денес, дизајнот е широко користен во малите бизниси, така што зборот може да се изостави “индустриски”.
Индустрискиот дизајн во самите негови почетоци кога главниот фокус беше на визуелниот впечаток а целта на самиот производ, модерен индустриски дизајн се состои од многу повеќе елемени кои треба да ги исполни одреден производ за да биде забележан на пазарот. Се повеќе се разгледува да ги земе предвид придобивките од производот при дизајнирање на производот корисниците, но и придобивките за производителот во форма на олеснување, подостапно и побрзо производство. Имаме бројни примери на победнички компании кои се само преку апликацијата индустрискиот дизајн ја воспоставија и ја зајакнаа својата позиција на пазарот.
Индустрискиот дизајнер има двојна примена. Тој служи за да ја задоволи потребата од убавото и корисното. По својата суштина и по својата форма, со која се презентира во јавноста, тој се наоѓа на половина пат помеѓу пронајдокот и чистата уметност. Затоа постои правна заштита за индустрискиот дизајн, таа се наоѓа на средината помеѓу иновативноста и авторското право.
Индустриската сопственост е заинтересирана за творбите што имаат карактер на утилитарност т.е. таа е за нивна индустриска применливост. Авторското право пак е заинтересирано за нивната друга страна – уметничката. На ваков начин се заштитуваат дистинктивните елементи на кои се должи успехот на пазарот, а покрај другото го интензивира инвестирањето во ресурсите кои го негуваат и го фокусира дизајнот, како елемент на производство.
Индустрискиот дизајн е право од индустриска сопственост кое се однесува на специфичниот изглед на формата на телото, цртежот, контурата, комбинацијата на бои, текстура или композиција на истите што ги задоволува условите на новитети и специфика во однос на оние кои претходно и биле познати на јавноста. Индустрискиот дизајн на производите им дава определен визуелен, естетски, ергономски, практичен или наменски квалитет кој го разликува од останатите производи кои се присутни на пазарот.
Добриот дизајн го продава производот. Многумина ги занемаруваат можностите и потенцијалите на индустрискиот дизајн, кој исто како и трговската мерка и патентот, претставуваат интелектуална сопственост на фирми кој може многу пати да ја зголеми конкурентноста на пазарот.
Добриот дизајн го продава производот. Многумина ги занемаруваат можностите и потенцијалите на индустрискиот дизајн, кој исто како и трговската мерка и патентот, претставуваат интелектуална сопственост на фирми кој може многу пати да ја зголеми конкурентноста на пазарот. Надворешниот изглед на производот е она што го прави атрактивен и привлечен за потрошувачите. Со помош на индустрискиот дизајн производителите ги издвојуваат своите производи од конкурентите и го градат угледот на фирмите. Носителот на индустрискиот дизајн има исклучителни права да го користи индустрискиот дизајн и да забрани други да го користат без негова согласност, и со самото тоа може да спречи копирање од страна на другите производители. Со тоа може да ја зајакне и издвои позицијата на фирмата на пазаротИндустрискиот дизајн е силен спој со уметноста и науката, го подобрува изгледот, ергономијата, функционалноста дури и употребата на производот, исто така може да се користи за да се подобри пазарната вредност дури и производството. Улогата на индустрискиот дизајнер е да креира и спроведува дизајнерски решенија за формата, употребата, ергономијата, маркетингот, развојот и продажбата.
Индустрискиот дизајн може значително да се преклопува со инженерскиот дизајн. Во различни земји границите на двата концепта можат да варираат, но генерално, инженерскиот дизајн се фокусира на функционалноста или употребата на продуктите, а индустрискиот дизајн се фокусира на естетиката и аспектите на поврзаноста на продуктот со корисникот.
Промената на центрите на гравитирање на активностите во дизајнот, различните национални видици, империјалистичките трговски механизми и нивното наследство, операциите на мултинационалните корпорации и креирањето на глобални производи, имаат потенцијално влијание на начините на кои дизајнот може историски да еволуира. Индивидуалните дизајнери, стилот и естетските значења се доминантни претпоставки на секојдневниот живот каде посебен акцент се става на улогата и однесувањето на корисникот и потрошувачот.
За време на 19 век произведувачите немилосрдно ги експлоатираа новите техники и материјали, така што голем број производи со богати декоративни детали станаа достапни за средната класа потрошувачи. Ваквите производи претходно биле резервирани само за богатата елита која често набавувала мебел и куќна опрема што претставуваше олицетворение на вештините и виртуозноста на индивидуалните занаетчии.
Активностите во процесот на создавање нови и модифицирање на постоечките производи кои се однесуваат на исполнување на естетските, ергономските и економските барања и принципи се задача на индустрискиот дизајн. Дизајнот треба да воспостави хармоничен однос помеѓу визуелните, просторните елементи на производот и околината, како и лицето кое го користи. Производот мора да биде дизајниран да има:естетско ниво,дека е функционален, дека е лесен за користење, дека е безбеден при работа, да има прифатлива цена и сл. Дизајнот има големо влијание врз основните карактеристики на производот: надворешна форма, конструкција, тип на материјал од кога е направена бојата, начин на пакување и сл. Исто така, дизајнот има големо влијание врз изборот на технолошкиот процес, односно методите на обработка во процесот на изработка и дизајнирање производи. Дизајнот мора да ги земе предвид и релевантните национални и меѓународни стандарди, регулативи и закони.
Во свет на голема конкуренција и масовно и брзо производство какви видови производи што може да ја издвои компанијата во врска за другите тоа е нејзиниот визуелен идентитет. Визуелниот идентитет на компанијата е во најмногу се постигнува преку квалитетен дизајн на индустриски производи.
Со порастот на стандардните компоненти кои се инсталирани како такви во готови производи, речиси секој е во состојба да произведе квалитет производ, производ со квалитетни компоненти и карактеристики, сепак не секој е во состојба да произведе исклучителен производ визуелен квалитет и дизајн.
Убавината на производот ја доживува секој корисник поединечно нивните животни искуства, желби и потреби, тешко е да се задоволат преку дизајн потребите и желбите на сите корисници, особено ако производот е поставен на светскиот пазар.
Поради помалите ресурси достапни за развој и дизајн на производи, МСП првенствено го прилагодуваат развојот на производи некои од најзначајните влијанија, игнорирајќи ги другите влијанија или земајќи ги предвид но во многу мал обем. Како најважен фактор најчесто се зема можноста за производство, производите се проектираат на така што е можно да се произведат во рамките на капацитетот на компании, секое излегување од компанијата дополнително ја зголемува цената на производот и го зголемува времето на испорака. Развојот и дизајнот на производот е збир на активности кои започнуваат со перцепција на пазарните можности, а завршува со производство, продажба и испорака на производи.

Item Type: Book
Subjects: Natural sciences > Other natural sciences
Divisions: Faculty of Natural and Technical Sciences
Depositing User: Katerina Despot
Date Deposited: 04 Oct 2023 09:05
Last Modified: 04 Oct 2023 09:05
URI: https://eprints.ugd.edu.mk/id/eprint/32337

Actions (login required)

View Item View Item